(6) Tamadun Hwang Ho
a) Dimanakah lokasi tamadun Hwang Ho
1. Muncul di Sg. Hwang Ho yang subur
(utara China – dari tanah tinggi di barat hingga ke Teluk Bo Hai di timur)
2. Bersifat setempat kerana
keadaannya bergunung – ganang dan padang pasir.
b) Bilakah tamadun Hwang Ho berlaku.
1. Bermula pada zaman paleolitik
(jumpaan Peking Men).
2. Kemudian zaman Neolitik – bertani
dan menternak.
3. Seterusnya Dinasti Hsia (dinasti
pertama/belum dipastikan).
4. Selepas itu Dinasti Shang dan
diganti pula oleh Dinasti Chao kerana kezaliman pemerintahan.
c) Proses pembentukan tamadun Hwang Ho.
1. Kesuburan Hwang Ho menyebabkan
nomad menetap di sini.
2. Tapak Banpo berdekatan Badar Sian
adalah petempatan awal penduduk Hwang Ho.
3. Mereka bertani, menternak dan
berburu.
4. Kemudiannya muncul bandar seperti
Anyang di Sg. Huan.
5. Ketika disnati Shang – berlaku
perluasan wilayah dan penyebaran budaya di Lembah Hwang Ho.
6. Ketika Dinasti Chao- meluas ke
selatan Sg. Yangtze.
d) Ciri – ciri tamadun Hwang Ho.
1. Negara Kota :
·
Perkembangan pertanian membawa kepada kemunculan Bandar seperti negara
kota Anyang di Sg. Huan.
·
Di sini terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran.
·
Raja, pembesar dan golongan agama tinggal di Bandar ini.
·
Bandar Anyang lengkap dengan tembok penghalang musuh dan dikelilingi
perkampungan petani.
2. Organisasi sosial :
·
Lapisan atas – raja (teraju) dan pembesar
·
Lapisan bawah – petani (luar Bandar disekelilingi kota), dan artisan
(mahir teknologi gangsa seperti membuat senjata, perisai dan hiasan).
·
Lapisan paling bawah – hamba.
3.Pengkhususan pekerjaan :
·
Pembesar mempunyai tentera kereta kuda dan berjalan kaki.
·
Petani memenuhi keperluan golongan atasan.
·
Golongan artisan mencipta tembaga (bekas minuman dan makanan), senjata
dan tembikar.
·
Hamba sebagai tentera paksaan dan buruh upacara korban dan penyembahan.
4) Sistem pemerintahan Dinasti Shang
:
Pengganti raja ialah saudara lelaki
lebih muda atau anak lelaki raja.
Raja berkuasa di pusat pentadbiran.
Raja mendapat mandat daripada tuhan
dan tidak perlu pengesahan politik.
Raja dibantu oleh golongan bangsawan
dan pegawai kerajaan.
Bagi wilayah diluar pusat
pentadbiran, raja dibantu oleh golongan bangsawan yang mentadbir wilayah. Maka
bangsawan berhak memungut cukai, mengurus pertahanan dan undang – undang.
Sistem ini diasimilasikan oleh
Dinasti Chao.
5. Sistem pemerintahan Dinasti Chao
:
·
Membahagikan pemilikan tanah kepada wilayah – wilayah.
·
Setiap wilayah dilantik pembesar tempatan.
·
Pembesar ini berikrar taat setia kepada raja dan diberi hadiah kereta
kuda, senjata gangsa, hamba dan binatang.
·
Mereka juga melindungi raja dan menyediakan tentera ketika perang.
·
Pembesar ini juga menjadi ketua agama.
6. Keagamaan :
·
Mereka mengamalkan kepercayaan animisme, politeisme.
·
Maka mereka menyembah roh nenek moyang, tuhan syurga, tuhan bumi,
sungai, bukit dan gunung.
·
Upacara agama menggunakan muzik, tarian dan upacara korban yang
diketuai oleh bomoh.
·
Mereka juga percaya tulang oracle yang boleh meramal sesuatu keadaan.
·
Bomoh akan meletakkan tulang ini di atas unggun api hingga timbul
rekahan yang boleh ditafsir olehnya.
7. Sistem Tulisan :
·
Rekahan tulang oracle telah memberi idea tulisan di negeri China yang
berbentuk ideogram (tulisan simbol)
·
Pada mulanya tulisan ini berbentuk gambar seperti bulan, matahari dan
sungai. Kemudian berubah seperti tulisan hari ini.
e) Apakah sumbangan tamadun Hwang Ho.
1. Pemerintahan Monarki :
·
Sistem ini berterusan hingga Dinasti Ching.
·
Beberapa perubahan berlaku seperti konsep maharaja.
·
Maharaja dikaitkan dengan anak syurga dan mandat syurga.
2. Kemajuan pertanian :
·
Terusan dibina untuk mengairi tanaman dan mengelak banjir, ia
dimajukan oleh Shih Huang Ti.
·
Teknologi membajak, cangkul dan sabit dicipta.
·
Petani telah mula menggunakan batas tanaman.
·
Kemudian alat pertanian kayu bertukar kepada besi.
3. Kemajuan tulisan :
·
Tulisan meluas dlam bidang penulisan dan pencetakan.
·
Tulisan digunakan di sekolah China dan berkembang ke Korea dan Jepun.
4. Kepercayaan :
·
Kepercayaan pemujaan roh nenek moyang kekal sehingga kini mengikut
kesesuaian masa seperti korban manusia diganti dengan makanan, duit kertas dan
barang perhiasan.
·
Konsep Yin Yang (kuasa pasif dan aktif) serta Feng Hsui (keharmonian
manusia dan alam sekitar) juga masih diamalkan hingga kini.
5. Sistem kelendar :
·
Kalendar Shang ada 30 hari sebulan dan 360 hari setahun.
·
Raja menetukan musim menanam dan menuai mengikut kalendar.
·
Kalender penting untuk menentukan tarikh perkahwinan, memburu dan
pengkebumian.
6. Falsafah perang Sun Tzu :
·
Karya The Art of War membicarakan hal perang bagi menangani musuh.
·
Ia telah diaplikasikan dalam urusan perniagaan.