a. Jelaskan ciri-ciri demokrasi yang diamalkan di negara Kota Athens.
Huraian |
Terdapat Dewan Perhimpunan dan Majlis Merupakan demokrasi berbentuk penyertaan langsung Semua warganegara lelaki dewasa berpeluang menjadi anggota Dewan Perhimpunan antara 6 bulan hingga setahun Dewan Perhimpunan bersidang tiga kali sebulan Ahli Dewan boleh mengemukakan cadangan tentang dasar kerajaan Keputusan Dewan dikendalikan oleh Majlis Ahli Majlis, Majistret dan Juri dilantik oleh Dewan Perhimpunan Dewan Perhimpunan berkuasa penuh terhadap ahli Majlis, majistret, juri |
b. Tamadun Rom mewujudkan sistem pemerintahan berbentuk republik.
Huraikan sistem pemerintahan dan pentadbiran bercorak republik di Rom
Huraian |
Tidak mempunyai pemerintah yang berkuasa mutlak Kuasa tertinggi terletak pada dua orang konsul dilantik oleh Dewan Senat Dua orang konsul dilantik bagi mengelakkan antara mereka tidak ada yang lebih berkuasa Konsul dibantu oleh Dewan Senat Dewan Senat diwakili oleh golongan bangsawan Dewan Senat membincangkan hal-hal pentadbiran dan perundangan Konsul dilantik daripada kalangan ahli yang pernah menjadi Praeotor Di bawah Dewan Senat ialah Dewan Perhimpunan Ahli Dewan Perhimpunan terdiri daripada rakyat Rom Dewan Perhimpunan meluluskan segala keputusan Dewan Senat. |
Jawapan
- Bincangkan sumbangan Tamadun Rom dalam bidang perundangan
Huraian |
Dipahat pada dua belas keping papan yang dikenali Papan Dua Belas atau Hukum Kanun 12 |
Papan Dua Belas diletakkan di tempat awam untuk ditatap dan dipatuhi rakyat |
Terbahagi kepada tiga cabang iaitu undang-undang sivil, undang-undang rakyat dan undang-undang natural |
Semua rakyat sama di sisi undang-undang |
Hukuman dikenakan berasaskan bukti yang cukup |
Setiap individu berhak mendapat perbicaraan yang adil |
Seseorang yang dituduh dianggap tidak bersalah sehingga terbukti kesalahannya |
Undang-undang dikumpul, disatu dan dibukukan oleh Maharaja Justinian dan dikenali Kod Undang-undang Justinian |
- Huraikan perbezaan prinsip undang-undang Dinasti Chin dan
Dinasti Han di China
Huraian |
Berasaskan falsafah legalisme yang diperkenalkan oleh Han Fei Tzu |
Hanya undang-undang yang tegas dapat mengawal tingkah laku manusia |
Rasa belas kasihan tidak harus wujud dalam menjalankan undang-undang |
Undang-undang dan penguatkuasaanya mesti dipelihara dalam semua keadaan |
Ketegasan perlu untuk membendung tindakan liar manusia |
Raja mesti memiliki kuasa yang utuh |
|
Undang-undang Dinasti Han berasaskan ajaran Confucius |
Raja mesti memiliki budi pekerti yang baik |
Raja perlu menjaga keharmonian manusia dan masyarakat |
3. a. Apakah kepentingan bahasa Sanskrit pada zaman vedik dalam tamadun India
Mempengaruhi perkembangan dalam bidang penulisan dan kesusasteraan. |
Bidang kesusasteraan terbahagi kepada bentuk edik, epik dan sajak |
Penulisan sastera agama Hindu dan Buddha termasuk epik Mahabharata dan Ramayana |
melahirkan bahasa lain seperti Hindi, Urdu, Punjabi dan Kasmiri. |
b. Jelaskan maksud Hukum karma dalam agama Hindu.
Berkaitan dengan kelakuan manusia semasa hidup dan kelahiran semula selepas mati. |
Kelahiran semula bergantung kepada karma. |
Tujuan hidup adalah untuk mencapai moksya (kebebasan Mutlak) |
Sesiapa yang mencapai tahap ini akan bersatu dengan tuhan dan tidak akan lahir lagi ke dunia. |
seseorang perlu berbuat baik semasa hidupnya agar dapat mencapai Moksya. |
c. Mengapakah berlakunya keruntuhan Dinasti Maurya
selepas kematian Asoka, masyarakat berpecah belah akibat ketidakcekapan pemerintah dan perebutan kuasa. |
Wilayah-wilayah yang jauh dari pusat pemerintahan membebaskan diri daripada penguasaan kerajaan pusat. |
Berlaku banyak pemberontakan oleh ketua-ketua tempatan. |
Tentangan daripada golongan Brahmin yang tidak berpuas hati dengan dasar pemerintan Asoka. |
a. Huraikan sistem pendidikan Tamadun Yunani.
bertujuan melahirkan manusia yang seimbang dari segi rohani dan jasmani |
manusia yang cemerlang ialah manusia yang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal |
pendidikan sukan, muzik, kesusasteraan, seni berpidato,membaca,menghafal dan menulis ditiktikberatkan |
di Sparta pendidikan untuk melahirkan warganegara tentera yang sempurna, gagah dan setia kepada negara kota |
maka pendidikan mementingkan latihan fizikal dan kemahiran menggunakan senjata berbanding pendidikan mental |
banyak sekolah falsafah telah berkembang seperti di Athens, Thebes, Elea dan Miletus |
a. Huraikan tentang sistem pendidikan di India
Huraian |
Pendidikan di India bermula pada zaman Vedik dan mementingkan agama hindu dan Buddha |
Kaum wanita tidak mempunyai peluang atau ruang untuk menerima pendidikan |
Kitab-kitab Veda dan bahasa Sanskrit adalah diutamakan |
Pendidikan tinggi juga wujud iaitu contohnya di kolej Brahman dan Universiti |
Tujuan utama pendidikan ialah untuk menyediakan manusia menghadapi mati |
b. Huraikan sistem falsafah tamadun India.
wujud dalam dua aliran besar iaitu kumpulan berdasarkan veda dan bukan veda |
kitab veda seperti Yajur Veda, Rig Veda, Sama Veda dan Atharva Veda |
bukan veda bersumberkan ajaran Carvaka, Janisme dan Buddhisme |
Upanishad, Mahabrata dan Bhagavad Gita adalah sumber falsafah dalam Veda |
- Bandingkan organisasi sosial antara masyarakat Athens dengan
Masyarakat Sparta
Masyarkat Athens terbahagi kepada tiga golongan iaitu warganegara, Penduduk bukan warganegara dan golongan hamba |
Warganegara Athens mempunyai hak dalam politik Negara kota |
Penduduk bukan warganegara dan golongan hamba tidak memiliki hak dalam politik |
Di Sparta wujud tiga kelas social iaitu kelas pertama - warganegara tulen, kelas kedua - golongan pekerja dan kelas ketiga - helot |
Helot merupakan golongan majoriti |
Helot mengusahakan tanah |
Peranan Helot penting dalam ekonomi Sparta |
Jumlahnya yang besar menjadi satu ancaman kepada pemerintah |
Ancaman menjadi faktor sistem ketenteraan diamalkan |
- Mengapakah organisasi sosial bagi masyarakat dalam tamadun
India dikatakan unik?
Sistem kasta wujud dalam tamadun India |
Sistem kasta unik kerana tidak wujud dalam tamadun dunia yang lain |
Sistem kasta terbahagi kepada empat iaitu Brahmin, Ksyatria, Vaisya dan Sudra |
Keempat-empat kasta mempunyai tanggung jawab berbeza |
Sistem kasta merupakan darah daging sistem sosial India dan diikuti dengan ketat. |
Seseorang lelaki tidak boleh mengahwini wanita daripada kasta yang berlainan |
Ahli kasta yang berbeza tidak dibenarkan bercampur gaul dengan ahli kasta yang berlainan |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan